MANNA 1000 De voordelen van een klein bedrijf.

MANNA 1000 De voordelen van een klein bedrijf

In de loop van mijn carrière heb ik zowel bij grote als bij kleine bedrijven gewerkt. Persoonlijk heb ik de voorkeur voor werken bij een klein bedrijf vanwege verschillende voordelen die zij kunnen bieden.

Het eerste is lokale beslissingsautoriteit. Toen ik in de banksector werkte, was er niets dat klanten meer frustreerde dan te horen krijgen dat hun verzoek om een lening was afgewezen door een comité in een andere stad. Veel klanten doen liever zaken met een klein bedrijf of een kleine bank waar ze de CEO kunnen bereiken die beslissingen kan nemen.

Koning Salomon zei in Prediker 8:4: “…omdat het woord van de koning zeggenschap heeft. Wie zal tegen hem zeggen: Wat doet u?” Als je de eigenaar bent van een klein bedrijf en klantbeslissingen kunt nemen, ben jij in feite “de koning”. Het zou verstandig zijn om dat voordeel onder de aandacht van toekomstige klanten te brengen.

Een verrassend tweede voordeel voor kleine bedrijven is mogelijk beperkte middelen. Deze “beperking” kan voor jou het vinden van kosteneffectieve oplossingen zijn, waardoor je lagere prijzen kunt vragen. Mijn broer werd ooit door zijn baas gevraagd offertes te vragen voor een groot databaseproject. Hij ontving offertes voor 9 miljoen dollar, 7 miljoen dollar en 950.000 dollar. De eerste twee offertes waren afkomstig van grote bedrijven, het derde was afkomstig van een klein bedrijf. Hoe konden zij zo’n groot verschil verantwoorden?

De eigenaar van het kleine bedrijf legde het uit aan mijn broer: “Mijn concurrenten zouden het voor de prijs kunnen doen die ik je heb geoffreerd, maar zij hebben gigantische overheadkosten en weten dat jij het je kunt veroorloven miljoenen te betalen.” Mijn broer koos ervoor met degene die het laagste bedrag had geoffreerd, in zee te gaan. En deze voltooide de klus op tijd en onder het budget. In Spreuken 28:11 staat: “Een rijk man is wijs in zijn eigen ogen, maar een arme die inzicht heeft, doorziet hem”.

Een derde voordeel voor kleine bedrijven is snel reageren op klantwensen. Tot de coronapandemie begon had Unconventional Business Network voornamelijk live-evenementen georganiseerd. We hadden weinig ervaring met het hosten van virtuele evenementen. Toen echter een van onze live-evenementen geannuleerd moest worden als gevolg van de pandemie, baden we hoe we toch aan de behoeften van onze kiezers konden voldoen.

Binnen een paar dagen hadden we een virtueel evenement ontwikkeld en gepromoot dat mensen over de hele wereld kon bereiken, waarvan velen niet naar het live-evenement hadden kunnen komen. Deze oplossing deed me denken aan Psalm 40:13, waarin de psalmist tot God smeekt: “Laat het U behagen, HEERE, mij te redden; HEERE, kom mij spoedig te hulp”. Als je klanten dringende behoeftes hebben, is een verkoopvoordeel voor kleine bedrijven dat ze snel kunnen reageren, zonder dat ze hierdoor worden gehinderd door de bureaucratische rode linten van een groot bedrijf.

Het vierde voordeel van kleine bedrijven, is dat zij gebruik kunnen maken van gepersonaliseerde diensten. Als bedrijven groeien, zetten ze systemen en processen op voor het standaardiseren van producten en deze winstgevender te maken. Dit leidt ook tot beslissingen en leningen die worden gedaan door mensen die de klant nooit ontmoeten. Ter vergelijk: kleinere bedrijven kunnen hun service precies afstemmen op de unieke wensen van hun klanten.

Dit brengt ons bij een vijfde voordeel: het aanbieden van lokale producten en diensten. Jezus benadrukte de zorg voor individuele behoeften met een gelijkenis over het helpen van mensen met beperkte invloed. Aan het einde hiervan zegt hij: “En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan” (Mattheüs 25:40). Als potentiële klanten weten dat je om hen geeft en dat je deel uitmaakt van hun gemeenschap en niet een buitenstaander bent die alleen maar probeert zaken te doen, heb je een voorsprong in het winnen van klantenbinding.

GESPREKSVRAGEN

Als je zowel voor grote als voor kleine bedrijven hebt gewerkt, welke had dan jouw voorkeur, en waarom?

Wij denken vaak dat grote ondernemingen de voordelen hebben van meer financiële middelen, van meer mensen die zich met verschillende aspecten van het werk bezighouden en van de hefboomwerking van het feit dat zij producten in grotere hoeveelheden kunnen kopen. We horen echter niet vaak over de voordelen die een klein bedrijf kan bieden. Waarom denk je dat dat zo is?

Welke van de genoemde voordelen van kleine bedrijven lijkt jou het belangrijkst?

Denk je dat, zelfs als je in een groter bedrijf werkt, er inspanningen zouden kunnen worden gedaan om sommige van de voordelen die een klein bedrijf kan bieden, op te nemen? Licht je antwoord toe.

De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.

In de onderstaande Bijbelgedeeltes kun je meer lezen over het onderwerp van deze eMeal

Spreuken 2:6, 19:20, 27:23; Mattheüs 7:12; Lucas 6:31; 1 Thessalonicenzen 2:7-12

Verzonden door CCA Nederland op zaterdag 18 februari 2023.