MANNA 1085 Tijd investeren om te zorgen, te luisteren en te verbinden

Ik ben mijn hele carrière met communicatie bezig geweest. De kunst en complexiteit van communiceren hebben me altijd gefascineerd. Eerst als redacteur bij een krant, daarna als redacteur bij een tijdschrift, als directeur van een publicatie- en communicatiebureau en als auteur en redacteur van boeken. We gebruiken talloze middelen om onze boodschappen over te brengen.

Communicatie heeft zich ontwikkeld op nieuwe, innovatieve manieren die de meesten van ons zich een paar decennia geleden nooit hadden kunnen voorstellen. Eeuwenlang werden gedachten mondeling overgebracht en daarna met de hand geschreven. De uitvinding van de drukpers zorgde voor een revolutie in de communicatie en zette woorden en ideeën op papier. Met de komst van de telegraaf en telefoon konden mensen voor het eerst over grote afstanden communiceren. Radio en TV brachten informatie en ideeën die geuit werd direct over. De computertechnologie zette de communicatie op zijn kop met zaken als e-mail, instant messaging, websites, zoekmachines, blogs, podcasts, sociale media en videoconferenties.

Maar zelfs met al deze vooruitgang is de essentie van communiceren onveranderd gebleven. Tijdens de jaren dat ik lesgaf in bedrijfscommunicatie, gaf ik op een eenvoudige manier weer hoe ‘communicatie’ te definiëren: “De succesvolle uitwisseling van een bedoeling”. Dat wil zeggen dat de “zender” (het individu dat een specifieke boodschap wil overbrengen) en de “ontvanger” (de persoon aan wie de boodschap is gericht) wederzijds begrijpen wat er wordt gecommuniceerd. Dit geldt zowel voor communicatie naar miljoenen mensen als naar één persoon.

Leiderschapsadviseur Tim Kight is onlangs overleden na een lange strijd tegen kanker, maar zijn wijsheid blijft mensen op vele manieren beïnvloeden. Hij sprak vaak over onderlinge communicatie tussen personen en de uitdagingen daarvan. Hij zei bijvoorbeeld: “Investeer tijd om te zorgen, te luisteren en contact te maken. Als je om iemand geeft, probeer je hem te begrijpen. Als je luistert, creëer je een persoonlijke band die een subliem niveau van communicatie en samenwerking mogelijk maken. Als je contact maakt, deel je ideeën en perspectief en neem je betere beslissingen.” Als we dit advies opvolgen, bereiken we een succesvolle uitwisseling van betekenis.

In de Bijbel ontdekken we veel uitgesproken waarheden over het communiceren met en omgaan met anderen op een positieve, heilzame manier. Hier volgen slechts een paar van de principes die in het Woord van God worden aangereikt:

Het resultaat van onze communicatie erkennen. Woorden kunnen aanmoedigen, motiveren, genezen en inspireren. Ze kunnen ook grote schade aanrichten als ze onzorgvuldig worden gebruikt. ‘Dood en leven zijn in de macht van de tong, wie hem liefheeft, zal de vrucht ervan eten’ (Spreuken 18:21).

Aandachtig luisteren laat zien hoeveel we om iemand geven. In gesprekken luisteren mensen vaak niet; ze wachten alleen tot de ander stopt met praten. Als je de vaardigheid van het luisteren weet te ontwikkelen, toon je oprechte zorg voor de ander. ‘Wie antwoordt voordat hij geluisterd heeft, het is hem tot dwaasheid en schande’ (Spreuken 18:13).

Reageer op de juiste manier. Nadat we gehoord hebben wat de ander te zeggen heeft – niet alleen de woorden maar ook het hart – kunnen we weloverwogen reageren op een veelbetekenende, begripvolle manier. ‘Een man heeft blijdschap in het antwoord van zijn mond, en hoe goed is een woord op zijn tijd!’ (Spreuken 15:23).

Anderen behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. De zogenaamde ‘gouden regel’ om het belang van anderen voorop te stellen is een goed principe om op te volgen als we ernaar streven doeltreffend met anderen te communiceren. ‘En zoals u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo’ (Lucas 6:31).

©Copyright 2024, Robert J. Tamasy heeft Marketplace Ambassadors geschreven: De voortdurende erfenis van evangelisatie en discipelschap van de CBMC; Business at Its Best: Tijdloze wijsheid uit Spreuken voor de werkplek van vandaag; Pursuing Life With a Shepherd’s Heart, geschreven samen met Ken Johnson; en The Heart of Mentoring, geschreven samen met David A. Stoddard. Bob’s tweewekelijkse blog is te vinden op: www.bobtamasy.blogspot.com.

GESPREKSVRAGEN

Als iemand jouw communicatie zou beoordelen, hoe denk je dat hij of zij dat zou omschrijven? Denk je dat je meestal in staat bent om effectief te communiceren? Waarom wel of waarom niet?

Wat zijn zoal enkele communicatieperikelen die je tijdens een normale werkweek tegenkomt? Als die niet goed worden aangepakt, wat is dan doorgaans het resultaat?

Hoe belangrijk is het volgens jou om te ‘zorgen, luisteren en verbinden’ in je dagelijkse communicatie? Welke trigger kunnen jou of anderen ervan weerhouden om dit consequent te doen?

Welk van de vier principes uit de Bijbel met betrekking tot het communicatieproces lijkt jou het belangrijkst? Leg je antwoord uit.

UITDAGING

Probeer je de komende week bewust te zijn van je interacties met anderen – wat je met hen communiceert en hoe, en wat zij met jou communiceren en hoe jij daarop reageert. Hoe vaak denk je dat je slaagt in de ‘succesvolle uitwisseling van de bedoeling’ en hoe vaak ontstaat de mogelijkheid van een misverstand? Overweeg om een goede vriend, mentor of adviseur te vragen hoe zij jouw communicatievaardigheden ervaren. Zien zij ruimte voor verbetering? Zo ja, welke suggesties hebben zij voor jou?

De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.

In de onderstaande Bijbelgedeeltes kun je meer lezen over het onderwerp van deze eMeal:

Spreuken 10:19,32, 12:14, 13:3, 15:1-2,4, 16:13, 17:28, 20:12, 22:11; Filippenzen 2:3-4.

Verzonden door CCA Nederland op zaterdag 2 november 2024