MANNA 1076 Executive summary van de Bergrede

MANNA 1076 Executive summary van de Bergrede

Ik vind het geweldig als een beproefd leider een ‘executive summary’ of korte samenvatting geeft met punten of principes die je snel kunt begrijpen. Dit is een van de redenen waarom de Bergrede van Jezus Christus mij altijd heeft geboeid. In Matteüs 5-7 bracht Jezus zijn ‘leiderschapsteam’ (een groep die bestond uit voormalige vissers, een politicus en een belastinginner) bijeen voor een strategische retraite in de bergen waar Hij het equivalent van de missie, visie en waarden voor hun nieuwe onderneming presenteerde.

Bijna elke leidinggevende die ik ken, maakt elk jaar tijd vrij om met zijn of haar teamleden in gesprek te gaan over de cruciale zaken die hun onderneming bestaansrecht geven. Net zoals presidenten van de Verenigde Staten elk jaar een State of the Union-toespraak houden, zouden alle leiders regelmatig een ‘State of the Business’-toespraak moeten houden voor hun organisatie, waarin ze het Wat, Waarom en Hoe van hun organisatie verwoorden.

Ik heb het grootste deel van mijn volwassen leven nagedacht over deze drie hoofdstukken in het evangelie van Matteüs. Tijdens een periode van twee jaar waarin ik ze intensief bestudeerde, stemde ik in met deze uitspraak van auteur Philip Yancey over de Bergrede: “Als ik deze leer niet begrijp, dan begrijp ik Hem niet.”

Hier zijn 10 lessen uit de Bergrede voor de zakelijke en professionele wereld:

Geen enkel vers bevat al Gods gedachten over een bepaald onderwerp. Met andere woorden, ik moet me verdiepen in alles wat er in de Bijbel staat over een bepaald onderwerp om Gods gedachten erover nauwkeurig te kunnen begrijpen.

Voor een grote impact en een langdurige invloed op het koninkrijk is het meestal nodig om je aanpak aan te passen aan je publiek. Als ik erover nadenk, had Jezus minstens vier doelgroepen tijdens zijn bediening, elk met een specifieke benadering: De ongeïnteresseerde buitenstaander, de geïnteresseerde toeschouwer, de toegewijde leerling en het uitgehongerde hart.

Het evangelie bewandelt de weg van zorgzame en authentieke relaties. De formule die de grootste impact heeft op het koninkrijk is een leven dat blijk geeft van verlossing en genade, authentieke relaties en goede intenties. Niemand wil een project zijn of gebruikt worden voor iemands succes.

Blijvende invloed hebben heeft meer te maken met wie je bent dan met wat je doet. Misschien is dit de reden waarom Jezus zijn preek begon met de ‘ZIJN-houding’ – eerst wie ik hoor te zijn, dan wat ik hoor te doen.

De manier waarop ik de cultuur omarm, bepaalt de manier waarop ik het evangelie begrijp. Hoe ik het evangelie zie, bepaalt de manier waarop ik culturele betrokkenheid benader als een volgeling van Jezus. Volgelingen van Jezus hebben het evangelie op een van de vier mogelijke manieren in hun cultuur toegepast: Christus tegen de cultuur – Terugtrekken; Christus van de cultuur – Toegeven; Christus over de cultuur – Mandaat; Christus de transformator van de cultuur – Invloed. H. Richard Niebuhr legde dit onderscheid voor het eerst vast in zijn klassieke werk Christus en Cultuur.

Jezus verlegde de standaard voor gerechtigheid van uiterlijke daden naar het hart. Echte gerechtigheid was nooit alleen bedoeld voor uitwendig georiënteerde praktijken. Jezus heeft altijd bedoeld dat ons geloof een reis is die op het hart gebaseerd is en het hart transformeert.

Jezus verwachtte dat het ware evangelie (gerechtigheid van binnenuit) alles aan ons zou raken en transformeren. Zijn verlossende werk zou elk detail van ons leven en werk moeten beïnvloeden.

Als Jezus perfect kan zorgen voor dingen die minder waarde hebben (zoals vogels en bloemen), waarom maak ik me er dan zorgen over dat Hij niet voor mij (Zijn grootste scheppingwerk) zal zorgen?

Authenticiteit is essentieel maar moeilijk te bereiken. Uiterlijke schijn weerspiegelt niet altijd onze innerlijke motieven en verlangens.

Ik moet zo intens mogelijk aan mijn eigen leven werken. Dan kan ik erop vertrouwen dat God de problemen en tekortkomingen aanpakt die ik bij anderen zie.

©Copyright 2024, Dr. Stephen R. Graves omschrijft zichzelf als een organisatiestrateeg, pragmatisch theoloog en sociaal kapitalist. Hij adviseert leidinggevenden, bedrijfseigenaren en jonge ondernemers. Hij is spreker en auteur van talrijke boeken en artikelen. Zijn website is: www.stephenrgraves.com.

GESPREKSVRAGEN

Denk je dat het belangrijk is voor topmanagers om niet alleen de missie, visie en waarden van het bedrijf of de organisatie te begrijpen, maar ze ook effectief te communiceren – het Wat, Hoe en Waarom die bedoeld zijn om hen te leiden? Leg je antwoord uit.

Als iemand je zou vragen om de missie, visie en waarden van je bedrijf te beschrijven of te definiëren, hoe zou je dan reageren?

Hoe bekend ben je met de “Bergrede” van Jezus Christus? Ben je het ermee eens dat veel van zijn principes rechtstreeks kunnen worden toegepast op problemen en uitdagingen die we dagelijks in ons werk tegenkomen? Waarom wel of waarom niet?

Welke van de punten die dr. Graves noemt lijken jou het belangrijkst?

UITDAGING

Het ontwikkelen van missie, visie en waarden voor een organisatie is één ding. Maar onze eigen persoonlijke missie, visie en waarden begrijpen is iets anders – maar net zo belangrijk. Ga er deze week eens voor zitten, als je dat nog niet hebt gedaan, en probeer op te schrijven wat jij als je levensmissie beschouwt; de visie die je hebt, niet alleen voor het heden, maar ook voor de toekomst; en de waarden waarnaar je probeert te leven en te werken. Overweeg om een vertrouwde vriend(in) te zoeken – of een kleine groep, zoals je CBMC-groep als je daar lid van bent – om je hierbij te helpen.

De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.

In de onderstaande Bijbelgedeeltes kun je meer lezen over het onderwerp van deze eMeal:

1 Samuël 16:7; Jeremia 31:33, Matteüs 5:1-16, 6:1-23, 7:1-14,24-27; 2 Timoteüs 3:16-17.

Verzonden door CCA Nederland op vrijdag 30 augustus 2024.