MANNA 1078 HOE LIEFDE JOUW BEDRIJF KAN STIMULEREN

MANNA 1078 Hoe liefde je bedrijf kan stimuleren

Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen voor effectief leiderschap? Zou je kwaliteiten als visie, moed, vastberadenheid, doorzettingsvermogen, charisma, communicatieve vaardigheden en intelligentie meetellen? En karaktereigenschappen als eerlijkheid, integriteit, vrijgevigheid en nederigheid?

Eén eigenschap die er voor mij uitspringt, zal waarschijnlijk niet bovenaan het lijstje van veel mensen staan: liefde. Waar ik het over heb, is niet wat gewoonlijk als eerste in me opkomt: emoties, romantiek, egocentrische gevoelens die even snel kunnen verdwijnen als ze verschijnen. Nee, ik heb het over het soort liefde dat dient om de bedrijfscultuur van een organisatie positief vorm te geven.

Met bedrijfscultuur bedoel ik overtuigingen die gedrag beïnvloeden en die bepalen hoe de werknemers en het management van een bedrijf met elkaar omgaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat 73% van de werknemers niet gelooft in de waarden van hun organisatie. Van de overige 27% kan 77% de waarden van de organisatie niet toepassen op het werk. Dit is een serieuze ‘disconnect’ tussen werknemer en werkgever, die de productiviteit beperkt.

Liefde, het soort liefde dat ernaar streeft de behoeften en belangen van anderen op de eerste plaats te zetten, op zoek naar het beste voor hen – kan het verschil maken en de cultuur van een organisatie totaal veranderen. In mijn boek Love As a Management Practice wordt de motiverende kracht van liefde op het werk uitgelegd. Hier zijn enkele van de voordelen:

Moreel: Medewerkers die met liefde worden behandeld, ervaren een grotere persoonlijke werktevredenheid.

Marges: Geliefde medewerkers gedragen zich verantwoordelijker, waardoor ze tijd en middelen beter beheren en steeds betere resultaten behalen.

Product-/dienstprestaties: Geliefde medewerkers zijn in toenemende mate gemotiveerd om hun beste krachten in te zetten voor de missie van de organisatie, namelijk om klanten van producten en diensten te laten profiteren.

Klanttevredenheid: Een grotere werktevredenheid leidt tot een meer bevredigende respons op de behoeften van interne en externe klanten.

Rendement op investering: Dit is het toenemende netto-effect van goed behandeld, productief personeel.

Dit leidt tot het grootste voordeel van allemaal: Spiritueel. Liefde als een managementpraktijk is geen slimme zin of strategie ontworpen door een managementconsultant. Het is verankerd in de Bijbel, gericht op het voordeel van anderen en bovenal, wijzend naar God, de ultieme bron van liefde. Overweeg het volgende:

Liefde is naar buiten gericht. In Zijn aardse bediening leerde Jezus Christus dat liefde centraal moet staan in alles wat we doen. ‘U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand en uw naaste liefhebben als uzelf.’ (Matteüs 22:36-38).

Liefde zet anderen op de eerste plaats. Een moderne vervorming van liefde is een focus op onszelf, wat brengt het ons op. Liefde zoals de Bijbel het beschrijft is niet op eigenbelang gericht. De liefde is geduldig, zij is vriendelijk, de liefde is niet jaloers, de liefde pronkt niet, zij doet niet gewichtig, zij handelt niet ongepast … zij zoekt niet haar eigen belang, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad,… En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde. (1 Korintiërs 13:4-13).

Liefde is Gods verlangen naar ons. In Zijn toespraak tot Zijn discipelen, voordat Hij verraden zou worden, een schijnproces zou krijgen en gekruisigd zou worden, gaf Jezus hen directe instructies: ‘Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben. Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.’ (Johannes 13:34-35).

©Copyright 2024, John Johnson is een zakenman, filantroop en auteur van Love As a Management Practice (LAMP), dat ook is ontwikkeld tot een studieprogramma voor zakelijke en professionele leiders. Hij is al jaren actief betrokken bij CBMC.

GESPREKSVRAGEN

Als je de sleutels van effectief leiderschap zou moeten beschrijven, welke eigenschappen of kwaliteiten zijn volgens jou dan essentieel?

Als je het woord ‘liefde’ hoort, welke gedachten komen dan in je op? Welke gedachten heb je over het idee om liefde te tonen op de werkplek?

Denk je dat liefde, zoals John Johnson het in deze eMeal heeft beschreven, zinvol is voor de werkplek? Waarom wel of waarom niet?

Wat denk je dat de impact zou zijn van het toepassen van deze filosofie, liefde als managementpraktijk, waar je werkt? Hoeveel verschil zou het volgens jou maken?

UITDAGING

Neem de komende week de tijd om na te denken over hoe je omgaat met andere mensen op het werk: werknemers, collega’s, klanten, leveranciers. Beoordeel eerlijk je houding ten opzichte van hen. Denk je dat je liefde voor hen toont, zoals beschreven in deze eMeal?

Het kan helpen om iemand die je goed kent te vragen wat hij of zij denkt. Ziet hij jou als een persoon die om anderen geeft, die het beste nastreeft voor de mensen met wie hij werkt en zaken doet? Hoe zou je op basis van je conclusies veranderingen kunnen doorvoeren als je vaststelt dat die nodig zijn?

De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.

In de onderstaande Bijbelgedeeltes kun je meer lezen over het onderwerp van deze eMeal:

Psalm 136:1; Matteüs 5:16; Marcu 12:33; Johannes 15:9; Galaten 5:6; 1 Johannes

Verzonden door CCA Nederland op vrijdag 13 september 2024