MANNA 1080: De illusie van communicatie
Aan het begin van mijn bankcarrière had ik de moeilijke taak om een van onze klanten te vertellen dat onze kredietcommissie had besloten om zijn kredietaanvraag af te wijzen. Toen ik deze persoon ontmoette, dacht ik dat ik het slechte nieuws met zachtheid en gevoeligheid had gebracht.
Ik ontdekte echter al snel dat er een probleem was. De volgende dag belde de klant op en vroeg: “Dus, wanneer kan ik de cheque van mijn lening ophalen?” Ik kreunde inwendig toen ik me realiseerde dat ik de beslissing van de bank nu opnieuw moest communiceren, directer en assertiever deze keer.
Er zijn veel dynamieken betrokken bij het communicatieproces, maar een eenvoudig model brengt het terug tot een paar essentiële onderdelen: De zender (of boodschapper); de boodschap; de ontvanger (of ontvanger van de boodschap), en feedback (of reactie van de ontvanger). De Afzender brengt de Boodschap op de een of andere manier over aan de beoogde Ontvanger, hetzij persoonlijk, schriftelijk of in visuele of auditieve vorm. Dan antwoordt de ontvanger (hopelijk) op een gelijkaardige manier om te bevestigen dat het bericht ontvangen is.
Een manier om communicatie te definiëren, zoals een vriend van me graag zegt, is “de succesvolle uitwisseling van betekenis”. Met andere woorden, de verzender en ontvanger zijn het eens over wat er gezegd is en wat de bedoeling is. Als dit niet gebeurt, is de communicatie mislukt.
Dat was wat er gebeurde met mijn interactie met de bankklant. Ik bedoelde één ding, maar wat de klant hoorde en begreep was iets heel anders. Zoals toneelschrijver George Bernard Shaw opmerkte: “Het grootste probleem in communicatie is de illusie dat het heeft plaatsgevonden.”
Wat is de remedie? Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we een succesvolle uitwisseling van betekenis bereiken? We zouden talloze cursussen over communicatietheorieën en -principes kunnen volgen, maar een van de beste bronnen om te leren hoe je effectief communiceert, is door de Bijbel te lezen. Hier zijn enkele van zijn inzichten:
Spreek de waarheid. Het brengen van moeilijk nieuws, ook al lijkt het moeilijk, vereist directheid, waarheid en medeleven. Zoals Zacharia 8:16, in het Oude Testament van de Bijbel, leert: ‘Dit zijn de dingen die u doen moet: spreek de waarheid tegen elkaar, oordeel naar waarheid in uw poorten met een oordeel dat de vrede dient.’
Communiceer met mededogen. Als we niet oppassen, kan het spreken van de waarheid zonder gevoeligheid net zo pijnlijk zijn als iemand met een hamer slaan. Daarom moeten we ernaar streven om de waarheid die we moeten overbrengen met de juiste gevoeligheid over te brengen, zonder dat dit ten koste gaat van de waarheid die we moeten overbrengen. ‘Opdat wij geen jonge kinderen meer zouden zijn, heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leer, door het bedrog van de mensen om op listige wijze tot dwaling te verleiden, maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus.’ (Efeziërs 4:14-15).
Waarheid leidt tot vrijheid. Onwelkom nieuws brengen is een van de moeilijkste taken die we moeten uitvoeren. Relaties zijn belangrijk en slecht nieuws kan een gewaardeerde relatie in gevaar brengen. We bewijzen mensen echter een slechte dienst als we proberen de waarheid voor hen achter te houden of deze op een manier uit te drukken die gemakkelijk verkeerd begrepen kan worden. Zoals Jezus tegen zijn volgelingen zei over het Woord van God: “en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken.” (Johannes 8:31-32). De waarheid zal ons altijd bevrijden.
©Copyright 2024, Unconventional Business Netwerk. Met toestemming overgenomen uit ‘UBN Integrity Moments’, een commentaar op geloof op het werk. Bezoek www.unconventionalbusiness.org. UBN is een geloof op het werk bediening ten dienste van de internationale kleine zakelijke gemeenschap.
GESPREKSVRAGEN
Hoe zou jij communicatie definiëren? Hoe zou jij, voordat je deze eMeal las, hebben omschreven wat het betekent om effectief te communiceren?
Heb je ooit meegemaakt dat een vorm van communicatie tussen jou en iemand anders vreselijk mislukte? Beschrijf die situatie en hoe je ermee omging toen de miscommunicatie werd ontdekt.
Waarom is effectieve, succesvolle communicatie zo belangrijk, op het werk, thuis of in onze dagelijkse activiteiten en relaties? Wat zijn enkele grote en kleine problemen die het gevolg kunnen zijn van slechte communicatie?
Geloof je dat je altijd de waarheid moet vertellen, zelfs als dat heel moeilijk is? Kun je omstandigheden bedenken waarin niet de waarheid vertellen, of niet helemaal eerlijk zijn, de beste aanpak zou kunnen zijn? Leg je antwoord uit.
UITDAGING
Neem deze week de tijd om na te denken over hoe effectief jij bent als communicator. Neem je de tijd om ervoor te zorgen dat wat je tegen anderen zegt duidelijk, waarheidsgetrouw en met gevoel en mededogen wordt uitgedrukt?
Plan wat tijd in om een vertrouwde vriend of vriendin te ontmoeten en vraag of hij of zij gebieden kan aanwijzen waarop je je communicatievaardigheden zou moeten verbeteren – of je moet werken aan het bereiken van ‘de succesvolle uitwisseling van betekenis’.
De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.
In de onderstaande Bijbelgedeeltes kun je meer lezen over het onderwerp van deze eMeal:
Spreuken 10:20-21, 11:1, 12:14,17,19,22, 15:1-2, 16:11, 17:27, 18:13; Johannes 1:17, 8:36.
Verzonden door CCA Nederland op zaterdag 28 september 2024.