header image

Onze blog

Next Event

MANNA 801 DE GEVOLGEN VAN MISCOMMUNICATIE

 

DMANNA 801 DE GEVOLGEN VAN MISCOMMUNICATIE

Er is een eenvoudig principe dat een algemene valkuil in communicatie benadrukt: “ Het is niet wat je zegt, het is wat je PRECIES zegt.” Dit niet in acht nemen kan significante of zelfs desastreuze problemen in zaken of relaties veroorzaken, hetgeen ik geleerd heb tijdens een evenement waar ik verantwoordelijk voor was.
Het was een grote zakenlunch voor onze organisatie en het evenement was goed begonnen. Maar toen de gasten bijna hun salades op hadden, viel me op dat er geen verdere lunch werd geserveerd. Ons programma zou bijna beginnen, maar er waren geen maaltijden in zicht!

Uiteindelijk werden onze gasten goed voorzien, en de presentatie ging zoals gepland, maar de vertraging zorgde voor aanzienlijke stress in ons team en voor het hotelpersoneel. Pas later kwam ik er achter dat ik een contract getekend had dat duidelijk zei dat ons evenement vanaf twee uur ’s middags zou zijn, in plaats van onze gebruikelijke 11 uur tot 13.00 uur.

Door mijn fout, dat ik niet nauwkeurig het contract had nagelezen en het tijdsverschil had gecorrigeerd, was het hotel begrijpelijkerwijs niet goed voorbereid op de normale lunchtijd. We kunnen dit zien als een kleine miscommunicatie, maar het bleek enorm verontrustend voor onze evenement-organisatoren en had een anders prima evenement kunnen verstoren. Al het andere was precies zoals in het contract  – de zitplaatsen, het aantal gasten, het menu en andere details. Maar een kleine miscommunicatie kon alles verstoren.

Als we het hebben over communicatie, dan leggen we de nadruk op wat wordt gezegd of geschreven, tezamen met hoe dit gebeurt. Maar wat niet gezegd wordt –  in dit geval de verwarring over het verwachte tijdsschema van ons evenement – kan net zo elementair zijn voor het succes of falen. Ik heb in de Bijbel enkele geweldige inzichten gevonden over de gevaren van miscommunicatie.

Realiseer je, dat wat we wel of niet zeggen kan leiden tot verkeerde acties. In Prediker 5:5 lezen we,  “Sta uw mond niet toe uw vlees te doen zondigen…” Aandacht geven aan details, en mensen jouw werk laten nakijken, kan pijnlijke miscommunicatie voorkomen, zowel in gesproken als geschreven vorm. Mijn intentie was zeker niet om de maaltijd uit te stellen, maar het gebrek aan intentie kan leiden tot onbedoelde consequenties.

Reageren op potentiële fouten. Als ik ik meer vastberaden was geweest nauwkeuriger te zijn om de belangrijke details te controleren, zoals de duidelijke afspraak met het hotel wanneer onze bijeenkomst gehouden zou worden, dan had deze onnodige commotie voorkomen kunnen worden.“Het hart van verstandigen verwerft kennis, en het oor van de wijzen zoekt kennis.” (Spreuken 18:15). 

Erkennen dat zelfs kleine details tot falen kunnen leiden. In een prachtig boek uit het oude testament kunnen we een toepasselijke waarschuwing lezen: “Vang voor ons de vossen, de kleine vossen die de wijngaarden te gronde richten, nu onze wijngaarden bloeien.” (Hooglied 2:15). De context van deze vermaning is niet de zakenwereld, maar het idee is toch van toepassing. De kleine vossen die we tegen komen tijdens elke werkdag lijken zonder gevolgen, maar als ze niet niet de juiste aandacht krijgen, kunnen ze meer onrust veroorzaken dan we ons kunnen voorstellen.

Ondanks de vertraging in de maaltijden voor onze gasten verliep ons evenement aardig zoals gepland. Maar de uitkomst van mijn miscommunicatie had heel anders kunnen zijn, een les die ik nooit meer ben vergeten.

Vragen ter overdenking of discussie:

  1. Als je hoort, “Het is niet wat je zegt, het is wat je PRECIES zegt.”, wat betekent dat voor jou?
  2. Kun je denken aan miscommunicatie die lijkt op degene hierboven beschreven? Wat waren de consequenties – was het erg belangrijk? Hoe werd het opgelost?
  3. Hoe kunnen we proactief zijn en ervoor zorgen dat zulke miscommunicatie vermeden wordt? Natuurlijk zullen fouten soms onvermijdelijk zijn. Als deze voorkomen, wat is de beste manier voor ons om te reageren?
  4. Welke andere “ kleine vossen” kun je bedenken, in relatie tot communicatie, die aanzienlijke problemen kunnen veroorzaken? Hetzij individueel of voor het bedrijf als geheel?

    Als je een Bijbel hebt en meer over dit onderwerp wilt lezen, kijk dan eens naar de volgende gedeeltes: Spreuken 10:4, 14:23, 16:21, 19:11, 21:5, 22:3, 27:23-27

Share this:
Over de auteur
CCA Nederland