Manna 1038 Je “merk” een weerspiegeling van wie je bent

MANNA 1038 Je ‘merk’: een weerspiegeling van wie je bent

Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit voor bedrijven om te zorgen voor een goede naamsbekendheid van hun merk. We horen veel over merkidentiteit en product herkenning en het belang van het creëren van een steeds groterezichtbaarheid van producten en diensten. Dit allemaal met het doel om de verkoop te verhogen en het marktaandeel te vergroten.

Het kan een lastige uitdaging zijn, vooral wanneer de consument een steeds grotere verscheidenheid aan keuzes voorgeschoteld krijgt. Of het nu gaat om de verkoop van personenauto’s of vrachtwagens, sportschoenen, etenswaren of cosmetica. De vraag is hoe we onze producten of diensten kunnen laten opvallen als de beste keuze.

We kunnen gebruik maken van gelikte websites, prominente aanwezigheid op sociale media, visitekaartjes, e-mails of brochures per post om de bekendheid te vergroten. Onderscheidende logo’s en handelsmerken kunnen helpen, maar de vraag blijft: Hoe onderscheiden we ons, op een positieve manier, van onze concurrenten?

Jay Danzie, auteur en merkstrateeg, deed een intrigerende uitspraak. In een ‘post’ op sociale media schreef hij: “Je glimlach is je logo, je persoonlijkheid is je visitekaartje. Hoe anderen zich voelen na ervaring met jou te hebben opgedaan is je handelsmerk en of die ander wil zijn zoals jij, dat is je merk.”

Is dat niet interessant? Hij zei dat “je glimlach” een veel beter logo is dan een goed ontworpen, direct herkenbaar bedrijfs- of product logo. Visitekaartjes kunnen informatief zijn, maar iemands persoonlijkheid vertelt de mogelijke klant veel meer. Heb je het ooit, door simpelweg de invloed die je hebt gehad tijdens een interactie met iemand, gezien als een handelsmerk? We kunnen veel populaire merken bedenken, maar er is geen beter “merk” dan dat anderen ernaar streven te worden zoals wij. Interessant genoeg spreekt ook de Bijbel over hierover:

Een glimlach kan wonderen doen. Heb je er ooit bij stilgestaan hoe moeilijk het is om vriendelijk te zijn of vriendelijke, bemoedigende woorden te spreken zonder te glimlachen? In een wereld waar er geen tekort is aan redenen om te fronsen, kan onze glimlach – ons “logo” – een krachtige indruk maken. “Bezorgdheid in iemands hart drukt het terneer, maar een goed woord verblijdt het.”(Spreuken 12:25).

De kracht van een positief karakter. Iemands persoonlijkheid is meer dan dat  spontaan of verlegen, spraakzaam of gereserveerd is. Het gaat ook om oprechte zorg voor en echte interesse in andere mensen. “Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf. Laat een ieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar laat een ieder ook oog hebben voor wat van anderen is.” (Filippenzen 2:3-4).

Interacties hebben een blijvend effect. Er wordt gezegd dat een tevreden klant de beste reclame is. Iemand die positief spreekt over een product of dienst zorgt dat anderen het ook zullen overwegen. “En wat u van mij gehoord hebt onder vele getuigen, vertrouw dat toe aan trouwe mensen die bekwaam zijn om ook anderen te onderwijzen” (2 Timotheüs 2:2).

Iemand worden die een voorbeeld wil zijn. Een van de grootste steunbetuigingen die we ooit kunnen krijgen, is iemand horen zeggen: “Ik wil zaken kunnen doen zoals jij” of “Ik wilde dat ik meer mensen kende zoals jij”. Streven mensen ernaar om zoals jou te zijn? “Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben” (1 Korintiërs 11:1).

© 2023. Robert J. Tamasy heeft Marktplaatsambassadeurs geschreven: CBMC’s voortdurende erfenis van

Evangelisatie en Discipelschap; Business at Its Best:Timeless Wisdom from Proverbs for Today’s

Workplace; Pursuing Life With a Shepherd’s Heart, geschreven samen met Ken Johnson; en The Heart of

Mentoring, geschreven samen met David A. Stoddard. Bob’s tweewekelijkse blog is: www.bobtamasy.blogspot.com.

GESPREKVRAGEN

  1. Als iemand je zou vragen om het merk van je bedrijf te omschrijven of je eigen persoonlijke merk, hoe zou je dan je antwoord luiden?

  1. Wat zijn voorbeelden van de uitdagingen waarmee bedrijven en individuen op de markt tegenwoordig worden geconfronteerd bij het creëren en merkbekendheid?

  1. Ben je het eens met de stelling dat persoonlijke kwaliteiten zoals een vriendelijke glimlach en oprechte persoonlijke aandacht evenzeer deel uitmaken van een merk of handelsmerk als de grafische symbolen die we gebruiken om onszelf of onze bedrijven te vertegenwoordigen? Waarom wel of waarom niet?

  1. Hoe belangrijk zijn deze eigenschappen als we daadwerkelijk en voldoening gevend dienstbaar willen zijn aan Hem en aan anderen?

De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.

In de onderstaande Bijbelgedeeltes kun je meer lezen over het onderwerp van de eMeal.

Spreuken 15:30, 16:13,24, 18:20, 22:11; Marcus 10:42-45; Efeziërs 6:5-9

Verzonden door CCA Nederland op zaterdag 18 november 2023