MANNA 863 GEMAKKELIJKE VALKUILEN IN DE COMMUNICATIE

MANNA 863 GEMAKKELIJKE VALKUILEN IN DE COMMUNICATIE

 

 

Communicatie is, zoals ik het vaak heb gedefinieerd toen ik les gaf in bedrijfscommunicatie ‘de succesvolle uitwisseling van betekenis’. Met alle toenames in de moderne communicatie technologie lijkt het erop dat effectief en duidelijk communiceren moeilijker is dan ooit.

 

Enkele weken geleden stuurde één van mijn buren genaamd Henry mij een bericht per sociale media waarin hij deelde dat zijn familie en hij de stad uit gingen voor het weekend en hij vroeg me of ik af en toe zijn huis in de gaten kon houden om hem ervan te verzekeren dat er geen vreemde auto’s bij zijn huis stopten. Ik zei dat ik dat zou doen.

 

Ongeveer een week later stuurde ik Henry een berichtje waarin ik grappend zei “Ik heb je huis in de gaten gehouden toen je weg was. Maar niemand had interesse. Hoop dat je een goede reis hebt gehad”. Ik hoorde niets van hem. Een paar dagen later stuurde ik weer een berichtje: “Sorry, we hebben geen kans gehad bij te praten. Ik zie wanneer je in je auto gaat naar je werk en thuiskomt. Ik hoop dat we gauw kunnen chatten”. Ik kreeg nog steeds geen antwoord.

 

Niet veel later besloot ik Henry te bellen om hem te laten weten dat mijn vrouw en ik de stad uit gingen en hem te vragen of hij nu mij een gunst kon verlenen om een oogje op ons huis te houden terwijl wij weg waren. Toen een vrouwelijke stem de telefoon opnam, vroeg ik of het mijn buurman’s vrouw Cathy was. “Nee”, zei ze. “Wie ben jij?” vroeg ze. Ik legde uit dat ik mijn buurman probeerde te bellen.

 

“Dit is zijn nummer niet meer”, zei de vrouw. “Toen Henry van baan veranderde, heb ik zijn zakelijke telefoon gekregen.” Later kreeg ik het juiste telefoonnummer van mijn buurman, maar terugdenkend aan de berichtjes die ik had gestuurd, vroeg ik mij af wat de vrouw die deze ontving gedacht zou moeten hebben. “ Ik heb je huis in de gaten gehouden…..hoop dat je een goede reis hebt gehad”. “Ik zie dat je je auto in gaat…..wanneer je thuiskomt….” Wow! Zou de voor mij onbekende vrouw hebben gedacht dat ik één of andere stalker was?

 

Ik zou willen geloven dat zulke verwarrende communicatie zeldzaam is, maar vermoed dat het vaak gebeurt in deze digitale wereld, waarin we haastig tekstberichtjes en e-mails versturen, bijna zonder erbij na te denken. Dit doet me denken aan dat sommige gevaren van onvoorzichtige communicatie al in de Bijbelse tijd bekend waren:

 

Te veel woorden, niet genoeg voorzichtigheid. We horen het in praatprogramma’s, het nieuws en overal op sociale media – mensen willen te snel spreken en willen niet zozeer de impact van wat ze zeggen overwegen.“In de veelheid van woorden ontbreekt de overtreding niet, maar wie zijn lippen inhoudt is verstandig.” (Spreuken 10:19).

 

Te veel praten, te weinig luisteren. Er wordt gezegd dat de meeste mensen niet meer luisteren naar wat anderen te zeggen hebben; ze wachten alleen totdat de andere persoon stil wordt, zodat ze weer verder kunnen praten.“Zo dan, mijn geliefde broeders, ieder mens moet haastig zijn om te horen, maar traag om te spreken en traag tot toorn” (Jakobus 1:19).

 

Te veel pijn, te weinig genezing. Met de massacommunicatie die ons op elke manier bombardeert, wordt ons zeker leed aangedaan, bedoeld of onbedoeld. De meesten van ons moeten leren om net zo snel excuses aan te bieden en toe te geven “Ik ben verkeerd geweest”, wanneer er communicatiefouten worden gemaakt, als dat we aan willen geven wat we denken. “Er zijn er die als met dolksteken praten, ondoordacht, maar de tong van de wijzen betekent genezing” (Spreuken 12:18).

 

Reflectie- en discussievragen

Heb je ooit meegemaakt dat je – als zender of ontvanger – een vreemde of zelfs beschamende fout maakte in een poging met een ander te communiceren? Zo ja, waren er negatieve gevolgen?

 

Wat zijn enkele nieuwe problemen in de communicatie met anderen die voortgekomen zijn uit de toegenomen communicatie technologie en strategieën? Welk effect heeft dit op jou of anderen op de werkplek?

 

Hoe – in een tijd waarin er meer woorden worden gebruikt dan ooit –  kunnen we leren om meer controle en terughoudendheid te hebben over wat we communiceren en hoe?

 

Voor veel mensen is “sorry” één van de moeilijkste woorden om te zeggen. Hoe moeilijk is het voor jou om toe te geven dat je fout bent geweest, zelfs wanneer je het niet zo bedoeld had? Waarom is het zo moeilijk, denk je, voor mensen om excuses aan te bieden en aan te geven wat er verkeerd was in wat ze zeiden?

In de onderstaande Bijbelteksten kun je meer lezen over dit onderwerp.

Spreuken 10:20-21, 11:13, 12:13, 13:3, 15:1,4, 16:21, 18:21, 21:23

 

Tekst: Robert J. Tamasy – Vertaling: Eva Vreeken – Redactie: CBMC Marloes van Iterson

 

Verzonden door CCA Nederland op zaterdag 5 juni