MANNA 969 EEN BEDRIJF STARTEN OP GODS MANIER

MANNA  969 Een bedrijf starten op Gods manier

Als je de wenskaarten, ijskrabbers of kranten niet meetelt die ik als kind verkocht, was mijn eerste bedrijf dat ik startte een autoverhuurbedrijf. Nadat ik dat bedrijf had opgeheven, beloofde ik mezelf dat ik nooit meer een bedrijf zou beginnen. Dit was het moment waarop ik begon te leren dat als je God goed wilt laten lachen, je Hem jouw plannen moet vertellen – Zijn plannen zijn heel anders dan die van jou. Want vanaf dat moment ben ik toch betrokken geraakt bij het oprichten van tenminste zeven bedrijven.

Degenen die huidige markttrends volgen zeggen dat er meer dan een miljoen bedrijven zijn gestart sinds het begin van de COVID-pandemie. Daarom lijkt een ‘eMeal’ waarin wordt gekeken naar wat de Bijbel leert over ‘een bedrijf starten op Gods manier’ erg toepasselijk.

Het eerste principe dat je moet onthouden bij het starten van een nieuw bedrijf is: volg Gods roeping en leiding in plaats van je eigen plan. Ga vervolgens aan de slag. Zoals Spreuken 19:21 ons leert: “In het hart van de mens zijn veel plannen, maar de raad van de HEERE, die houdt stand.”

Toen ik 25 jaar oud was, verliet stopte in met mijn werk in overheidsfinanciën en was ik zoekende wat ik daarna zou gaan doen. Ik las over een nieuw concept genaamd Rent-a-Wreck (‘Huur een wrak’, red.). Het klonk als een baanbrekend idee dus begon ik mijn eigen verhuurbedrijf voor tweedehands auto’s. Het kwam niet bij me op om Gods leiding te zoeken en te vragen of Hij dit een goed idee vond.

Als ik terugkijk dan was mijn enige echte doel om veel geld te verdienen. Ik had geen kennis van of passie voor huurauto’s en geen legitiem antwoord op de vraag – het tweede principe – ‘Welk bestaansrecht heeft dit bedrijf?’ Spreuken 20:5 leert ons: “De raad in het hart van een man is als diepe wateren, maar iemand met inzicht zal hem naar boven halen.” Als je overweegt om een bedrijf te starten, overweeg dan: ‘Welk bestaansrecht heeft dit bedrijf?’ Als je enige antwoord is om geld te verdienen, probeer dan een beter doel voor je carrière te vinden.

Nadat bij mijn zoon autisme was vastgesteld, besloten ik om met een groep ouders een school te beginnen voor kinderen met speciale behoeften. Enkele professionals adviseerden ons om ons te richten op kinderen met leerproblemen óf met autisme, maar dat we niet beiden konden doen

Als ouders aarzelden we om ons bij die conclusies neer te leggen. Het duurde enkele maanden, maar uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de professionals gelijk hadden en dat we ons niet op beide doelgroepen konden richten. We ontdekten hierbij het derde principe: als je een bedrijf opzet, bepaal dan wie je wilt bedienen. Dus ontwikkelden we een school voor kinderen met leerstoornissen, ook al zouden een aantal van onze kinderen nooit naar school kunnen gaan. Die school heeft sindsdien meer dan 1.000 kinderen geholpen.

Mattheüs 6:24 leert ons: “Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de één haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon.” Je bedrijf heeft een gerichte doelgroep nodig. Het ontbreken van een duidelijk doordachte zakelijke focus kan ertoe leiden dat je in te veel verschillende richtingen gaat, waardoor je geen van je beoogde klanten goed kunt bedienen.

Volgende week behandelen we drie aanvullende Bijbelse principes voor het starten van een bedrijf.

GESPREKSVRAGEN

Ben je ooit een eigen bedrijf begonnen of heb je iemand anders geholpen bij het starten van een eigen bedrijf? Zo ja, hoe was die ervaring voor jou?

Hoe zou jij iemand adviseren om te proberen Gods leiding te bepalen en te volgen voor het opstarten van een nieuw bedrijf, of zelfs voor het maken van een grote carrière switch?

Wat is jouw reactie op de vraag: ‘Wat is het bestaansrecht van dit bedrijf?’ Denk je dat veel mensen het antwoord op die vraag prioriteit geven wanneer ze een bedrijf proberen te starten?

Waarom denk je dat het voor een bedrijf nodig is om een duidelijk beeld te hebben van wie hun klanten zijn – in wezen, wie zijn die mensen (of entiteiten) die ze willen bedienen?

Wat voor rol speelt de Bijbel als een bron van wijsheid voor het maken van ethische beslissingen? Geloof je dat deze relevant en praktisch blijft voor de werkplek van de 21e eeuw of vind je de principes en lessen verouderd en niet meer relevant? Leg je antwoord uit.

De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.

In de onderstaande Bijbelteksten kun je meer lezen over dit onderwerp:

Psalm 37:3-6; Spreuken 3:5-6; Efeze 2:10; Kolossenzen 3:17, 23-24.

Verzonden door CCA Nederland op vrijdag 17 juni 2022