MANNA 985 Wil je impact hebben, vertel dan je verhaal
Tijdens een bezoek aan een conferentie luisterde ik naar verschillende sprekers. Sommigen van hen waren zeer memorabel. Ik vroeg me af waarom ik hen beter vond dan anderen. Ik wist dat het niet alleen hun kennisniveau was. Toen realiseerde ik me dat de zij, die hun persoonlijke verhalen deelden, degenen waren die de grootste indruk op mij hadden gemaakt.
Dit waren geen professionele sprekers, maar gewoon ondernemers die het verschil maakten. Sommigen hebben impact in de wereld met hun producten of diensten; anderen veranderen hun omgeving en de wereld door hun vrijgevigheid. Hun informatie was excellent, maar hun verhalen – wat er gebeurt in deze bedrijven – is wat de harten van de toehoorders raakte.
Om me heen kijkend viel het me op dat veel van de leiders die aanwezig waren zeer gemotiveerd raakten door de verhalen die ze hoorden. Ik vermoedde dat er volgend jaar waarschijnlijk nieuwe verhalen verteld zouden gaan worden, waaronder enkele door diegenen die nu geïnspireerd waren geraakt.
Waarom zijn verhalen zo effectief?
Eén reden is, dat ze een plaatje laten zien van wat je zou kunnen noemen “een beeld in woorden” van de principes en praktijken die we proberen over te brengen. Het is mooi om enthousiast te zijn over een product, een dienst of zelfs een idee, maar het is beter om door de kracht van verhalen te laten zien waarom ze belangrijk zijn. Verhalen creëren een beeld in onze gedachten, ze geven gestalte aan ongrijpbare concepten.
Deze strategie van verhalen vertellen is niet nieuw. Zelfs de Bijbel, die duizenden jaren geleden geschreven is, gebruikt verhalen om tijdloze waarheden te communiceren. Een voorbeeld is: “Zing psalmen voor de Heer, … verkondig onder de volken Zijn daden” (Psalm 9:12).
Toen Jezus Christus Zijn aardse bediening had, gebruikte Hij de impact van de verhalen. Waarom denk je dat uit al Zijn lessen in de vier evangeliën Mattheüs, Markus, Lucas en Johannes, het de verhalen zijn (ook wel gelijkenissen genoemd) die de meesten van ons zich het beste herinneren. Zelfs in de wereld van vandaag horen we vaak verwijzingen naar de ‘barmhartige Samaritaan’ uit Lucas 10.
Barmhartige Samaritaan
Dit Bijbelse verhaal gaat over een joodse man die in elkaar geslagen en beroofd is, gewond op straat ligt en zonder hulp zou sterven. Twee religieuze leiders zagen hem liggen, maar in plaats van te stoppen om te helpen, gingen ze langs de andere kant van de weg voorbij en lieten hem liggen. Het was juist een Samaritaan, van een volk dat door de joden gehaat werd, die stopte om hem te helpen en niet alleen zijn wonden verzorgde, maar ook betaalde voor een slaapplaats waar hij kon rusten en op krachten kon komen.
Tot op de dag van vandaag horen we vaak berichten in het nieuws over een goede Samaritaan die zonder eigen belang en misschien zelfs opofferingsgezind stopt om iemand in nood te helpen. Jezus gebruikt dit verhaal om te laten zien wat Hij bedoelt met de twee belangrijkste geboden.’’Heb de Here uw God lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand en heb uw naaste lief als uzelf.” (Lucas 10:27).
Aan het einde van het verhaal vraagt Jezus, “Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer?“ (Lucas 10:36). Hij geeft vele andere memorabele gelijkenissen, maar we kunnen de kracht van een verhaal zien uit dit ene voorbeeld. Wat kunnen we hiervan leren? Heel eenvoudig. Als je ernaar verlangt om anderen te inspireren tot grotere hoogten, deel je verhaal.
GESPREKSVRAGEN
Kun je je vinden in het idee om belangrijke concepten en ideeën te communiceren door de kracht van verhalen? Wat is een voorbeeld van iemand die jou een verhaal vertelde dat jij je daarna nog lang kon herinneren?
Wie is de beste verhalenverteller die je kent? Hoe goed ben jij in het vertellen van verhalen om je gedachten over te brengen? Wat zijn enkele uitdagingen in het worden van een effectieve verhalenverteller?
Vaak zijn de beste verhalen niet de verhalen die we gehoord hebben van anderen, maar gebeurtenissen die we kunnen vertellen uit onze eigen levenservaring. Waarom denk je dat dit zo is?
Wat zijn enkele manieren hoe je je vaardigheden in het gebruiken van verhalen kunt verbeteren, in het bijzonder wanneer je deze gebruikt om mensen te overtuigen iets te overwegen dat heel belangrijk is voor jou en waarvan je gelooft dat het ook voor hen van grote waarde zou kunnen zijn?
De genoemde Bijbelteksten zijn afkomstig uit de Herziene Statenvertaling tenzij anders vermeld.
In de onderstaande Bijbelgedeeltes kun je meer lezen over het onderwerp van deze eMeal
Deuteronomium 6:4-9; Mattheüs 7:24-27; Lucas 4:1-13, 5:17-26, 8:1-15; Johannes 20:10-18
Verzonden door CCA Nederland op zaterdag 22 oktober 2022